De Bentley S2, geïntroduceerd in 1959 en geproduceerd tot 1962, vertegenwoordigt een aanzienlijke vooruitgang in de luxe en prestaties van Bentley's voertuigen uit die tijd. De S2-versie van 1961, met rechtse besturing (RHD), is bijzonder opmerkelijk vanwege zijn elegante aanwezigheid op de weg. Hij gold als één van de allerduurste productiewagens van zijn tijd. De gefortuneerde kopers hadden toen de keuze tussen de Rolls-Royce Phantom V, de Bentley S2 Continental Flying Spur of de Mercedes-Benz 300d "Adenauer". Als het net iets minder exuberant duur mocht zijn, dan had je de ‘standaard’ S2, waarvan dit een voorbeeld is.
De auto is uitgerust met een krachtige 6,2-liter V8-motor, die een opmerkelijke verbetering was ten opzichte van de zescilindermotoren die in eerdere modellen werden gebruikt. Deze motor biedt niet alleen meer kracht, maar ook een soepelere en stillere rit. Het exterieur van de Bentley S2 straalt klassieke luxe uit, met zijn sierlijke lijnen en imposante grille die het herkenbare gezicht van Bentley vormt. Het interieur is een toonbeeld van luxe, bekleed met het fijnste leder en voorzien van prachtig houtfineer dat handgemaakt is. De aandacht voor detail is zichtbaar in elk aspect van het interieur, inclusief de uitgebreide instrumenten en comfortabele zitplaatsen die zowel elegant als functioneel zijn.
Bijzonder aan de S2-modellen is dat veel ervan als 'coachbuilt' auto's werden vervaardigd. Dit houdt in dat de kopers de basischassis van de auto aanschaften, waarna onafhankelijke carrosseriebedrijven, zoals H.J. Mulliner, Park Ward, en James Young, op maat gemaakte carrosserieën creëerden die de persoonlijke voorkeuren van de klant weerspiegelden. Deze aanpak stelde klanten in staat om een auto te bezitten die niet alleen luxe en comfort bood, maar ook een unieke esthetiek had. Coachbuilt Bentley's waren vaak voorzien van speciale functies, unieke afwerkingen en distinctieve details die ze onderscheidden van standaard productiemodellen. Het interieur werd vaak op maat gemaakt met exclusieve materialen, en het exterieur kon aangepaste vormen en lijnen hebben die de persoonlijke stijl van de eigenaar accentueerden.
Deze Bentley S2, “B47 DV” die oorspronkelijk als een Standard Steel Saloon (4-deurs) begon, werd later omgebouwd tot een "découvrable”, een conversie die de exclusiviteit en de charme van de auto nog verder verhoogt. Een "découvrable" verwijst naar een auto waarbij de structuur van het dak behouden blijft, maar met een zeer groot schuifdak dat open kan, waardoor een bijna cabriolet-achtige openluchtervaring wordt geboden zonder de gehele bovenstructuur te verwijderen. De transformatie van een Bentley S2 Standard Steel Saloon naar een auto met een découvrable configuratie is een subtiele maar indrukwekkende aanpassing. Bij deze conversie blijven de originele lijnen en de structurele integriteit van het voertuig volledig intact. Het specifieke kenmerk van een découvrable is het grote schuifdak, vaak gemaakt van stof of een ander flexibel materiaal, dat over een systeem van rails loopt, waardoor het dak bijna volledig kan worden teruggetrokken.
Dit type dak biedt de bestuurder en passagiers de luxe van open rijden wanneer het weer dit toelaat, terwijl het comfort en de veiligheid van een sedan met een vast dak behouden blijft. Dit maakt het een ideale keuze voor diegenen die de ervaring van een cabriolet wensen, maar met meer veelzijdigheid en praktische bruikbaarheid in wisselende weersomstandigheden.
De wagen is in matige staat met vooraan het originele leder (overschilderd) en achteraan nieuw leder met een rode piping. Hij rijdt en presenteert goed. Aan de onderzijde dringt een grote opkuisbeurt zich op (vrij veel laswerk aan het plaatwerk, chassis is goed). De motor en het motorcompartiment zijn in erg goede staat. Hij beschikt over Nederlandse documenten en een origineel instructieboekje met lederen kaft.